Tre digitale bookingløsninger til Dansk Retursystems kunder

I Dansk Retursystem arbejder vi med at imødekomme meget forskellige behov fra vores kunder. Vi ønsker at gøre det så nemt som muligt af booke afhentning, og vi arbejder derfor med tre digitale kanaler: mobilbooking, en online bestillingsformular på vores hjemmeside og vores CS-boks i butikkerne (en boks, der deler data mellem vores kunder og os). Vi har et mål om at mindst 50% af vores kunder benytter vores digitale løsninger. Allerede i 3. kvartal af 2018 benytter 41% af vores kunder, de digitale kanaler. Et resultat vi er meget tilfredse med, da digitaliseringen stadig er under udvikling og i test og derfor endnu ikke markedsført. 

Booking via CS-boksen

CS-boksen sidder i butikkens flaskerum og gør det, via en skærm, muligt for personalet i butikken at kommunikere direkte med Dansk Retursystem. CS-boksen er ikke ny, men er blevet opgraderet. I 2018 har vi tilføjet muligheder for via skærmen, at butikspersonalet kan ændre antal emballagekar, poser mm. ved næste afhentning. De kan modtage beskeder direkte fra Dansk Retursystem og sende besked til os om, at de gerne vil ringes op, hvis anlægget bøvler – i stedet for selv at skulle ringe op til os.

Booking via boksene er stadig i test og er derfor ikke blevet rullet ud til alle kunder endnu. I sidste kvartal af 2018 vil der ikke tages initiativer til at få flere ombord, da det er en travl tid for kunderne.

Mobil-booking                         

Med en unik QR-kode eller et link, kan kunder hele døgnet booke Dansk Retursystem til at hente tomme flasker og dåser. Kunden får sin egen QR-kode og kan med en smartphone scanne sig direkte ind på en unik webside, hvor man blot indtaster, hvor meget der skal afhentes. Hvis kunden hellere vil arbejde fra sin PC, kan man benytte et tilsvarende unikt browserlink, der fungere på samme måde. Det kan man gøre hele ugen og hele døgnet. Vi flytter ca. 250 kunder om ugen over på mobilbooking. Løsningen er særlig populær blandt caféer og restauranter.

Onlinebooking

På hjemmesiden ligger én samlet formular, som kunderne både kan booke og bestille igennem. Når kunden taster sine oplysninger, bliver vedkomne genkendt i systemet. Vi har mange typer af kunder, med mange forskellige behov og med vores onlineformular, vil vi gerne tilgodese en mere smidig håndtering af afhentningen.

Formularen til ordre af afhentning og bestilling af sækkekit m.m. gik live efter test i september 2018.

Formularen døjer desværre med nogle programmeringsfejl, der bevirker, at ca. 25% af kundernes forsøg på at benytte denne kanal fejler. Det er ikke en god kundeoplevelse, og derfor er vi nu i gang med en omprogrammering.