For virksomheder

Her kan I læse om, hvilke virksomheder der skal tilmeldes pantsystemet og nemt komme i gang med tilmeldingen. I kan også finde information om vores samarbejder og partnerskaber.

Find ud af, om I skal tilmelde jeres virksomhed

Find svar på om jeres drikkevarer er med i pantsystemet, og om I skal være tilmeldt som enten ‘Udbyder’(producent og/eller importør af drikkevarer), der skal have pantmærkning på fyldte emballager, eller som ‘Kunde’, der skal have afhentet tomme emballager. Falder jeres virksomhed i begge kategorier, skal I gennemføre begge tilmeldinger.

Skal I have pantetiketter på jeres drikkevarer?

For at få pantetiketter, skal I være tilmeldt pantsystemet som “Udbyder”. En udbyder er en importør og/eller en producent af drikkevarer.

Skal I have afhentet tomme pantflasker og -dåser?

For at få afhentet tomme pantflasker og -dåser, skal I være tilmeldt pantsystemet som “Kunde”. Det er typisk kontorer, restauranter eller butikker.

Hvilke udbydere er tilmeldt i pantsystemet?

Her finder I oplysninger om de udbydere, der har tilmeldt emballager i pantsystemet. Listerne, der opdateres løbende, er opdelt efter, om der er tale om tilmeldte engangsemballager eller genpåfyldelige emballager.

Dansk Retursystem har i henhold til Pantbekendtgørelsens § 107 pligt til at oplyse, hvem som er tilmeldt pantsystemet.

Udbydere med tilmeldte engangsemballager

Udbydere med tilmeldte genpåfyldelige emballager

Er I ny Kunde?

Tilmelding for Kunder

For virksomheder og andre som sælger eller udleverer drikkevarer med pant til sine kunder, medlemmer eller egne medarbejdere. Læs mere

 
Er I ny Udbyder?

Tilmelding for Udbydere

Hvis I importerer, producerer eller markedsfører drikkevarer, som skal bære pant, er det lovpligtigt at tilmelde sig pantsystemet. Læs mere

 

Er I allerede tilmeldt?

Så kan I bruge vores Kundeselvbetjening og/eller vores Udbyderselvbetjening nedenfor. Her får I hurtig adgang til bl.a. salgsrapportering, Udbyderportalen, emballageregistrering og meget mere.

Eksisterende Kunde?

Kundeselvbetjening

I kan bl.a. booke afhentning af pant, søge håndteringsgodtgørelse og få svar på oftest stillede spørgsmål.

 
Eksisterende Udbyder?

Udbyderselvbetjening

I kan bl.a. tilmelde ny emballage, bestille nye pantmærker og få svar på oftest stillede spørgsmål.

 

Udbyder informationsmøde 2023

Hent præsentationen fra informationsmødet

Her finder du som udbyder-præsentationen fra vores informationsmøde den 24. og 30. oktober vedrørende gebyrer for 2024, information om fastgjorte låg til plastflasker og udvidet producentansvar. Har du spørgsmål, så kontakt afdeling Udbyder

Find den mest effektive løsning

For festivaler, byfester el.lign. arrangementer, kan I kontakte kundeservice for at finde den mest effektive løsning for jer.

Hvis I sælger eller udleverer egne, indførte udenlandske drikkevarer, der er pantpligtige, som ikke allerede er mærket med dansk pantmærke, kan I kontakte Udbyder, for at finde den mest effektive løsning for jer.

For festivaler, events og andre arrangementer

Festivaler, byfester, markeder, idrætsstævner og lignende med mange tomme dåser og flasker, kan indgå en særlig aftale med Dansk Retursystem, hvis I ikke selv blot vælger at aflevere panten på vores pantstationer eller i en butik med flaskeautomat.

Dansk Retursystem samarbejder allerede med flere hundrede festivaler, events og arrangementer over hele landet.

Vi kan også hjælpe jer, hvis I tilmelder jer Dansk Retursystem.

Det hjælper vi med:
  • Vi finder sammen den bedste løsning
  • Vi leverer pantsække, pantbokse og evt. foldekar til opbevaring af flasker og dåser
  • Vi henter de tomme flasker og dåser på en aftalt dag
  • Vi optæller panten på vores fabrik
  • Vi afregner med jer inden for fem uger.
Det klarer I:
  • I tilmelder jer som Kunde hos Dansk Retursystem
  • I tømmer de tomme flasker og dåser helt væske – inden I pakker dem
  • I sorterer flasker og dåser med pantmærke – plastikflasker og dåser skal i store indsamlingssække og glasflasker i de små eller i foldekar
  • I scanner QR-koden på alle fyldte sække og stregkoden på foldekar med Returscanner-appen, som I skal downloade.
  • I sørger for adgang til de pakket og scannet sække og/eller foldekar, når de skal hentes hos jer. De skal stå i gadeplan eller elevator. Chaufføren må ikke gå ikke på trapper med fyldte sække og kar jf. arbejdstilsynets krav.

Forstå pantsystemet på 2 minutter

Ved du, hvordan det danske pantsystem fungerer og hvorfor vi har et af verdens bedste pantsystemer i Danmark? Her kan du læse om Dansk Retursystems rolle, hvordan pantsystemet er finansieret og hvorfor det pant er godt for miljøet. Læs om det danske pantsystem og Dansk Retursystem her.

Administration

Beskriv kort hvilken type samarbejde eller partnerskab, som du er interesseret i at tale med os om.

Samarbejde og partnerskaber med Dansk Retursystem

Kan I hjælpe os med at gøre det danske pantsystem endnu bedre end det er i dag, hvor 9 ud af 10 emballager kommer retur til genanvendelse?

Vi arbejder hele tiden på at skabe nye innovative løsninger, der enten kan øge returprocenten eller gøre os mere effektiv som virksomhed.

Hvis jeres virksomhed, uddannelsesinstitution, forening eller NGO har gode ideer eller løsninger, der kan hjælpe os, så er vi altid interesseret i at høre fra jer. 

Hvis I omvendt mener, at Dansk Retursystem kan hjælpe jeres virksomhed, så tager vi også gerne en dialog med dét udgangspunkt.

Konceptudvikling med Dansk Retursystem

Se cases hvor vi har deltaget med vores viden og erfaring til udvikling af nye pantrelaterede produkter. Det gør vi gerne igen med jer.