Se de typiske forklaringer på, hvorfor der kan være bøvl med at aflevere pant

Hvorfor accepterer butikken ikke min pantbon?

Du har krav på at få udbetalt beløbet på din pantbon, når teksten kan læses. En pantbon gælder i op til 3 år. Det følger af forældelsesloven og markedsføringsloven og er en sag mellem kunde og butik. Derfor skal pantbonen indløses i samme butik, som emballagerne er afleveret hos.

Hvorfor får jeg ikke pant for flasker eller dåser med pantmærke?

Du får kun udbetalt pant for en emballage, hvis emballagens stregkode og pantmærke er intakt.

Fx udbetales der ikke pant, hvis stregkoden er ridset eller helt væk. Det samme gælder pantmærket. Faconen og vægten af emballagen har også betydning. Disse 4 informationer skal stemme overens, for at din flaske el. dåse bliver godkendt og du får udbetalt pant.

Butikker uden flaskeautomat er kun forpligtet til at tage imod pantbelagte dåser og flasker af samme materiale, som de sælger. Uanset hvilket mærke det er. Så hvis de sælger dåser, skal de også tage imod dåser. Hvis de sælger plastikflasker, skal de tage imod plastikflasker. Og det samme gælder glasflasker.

Alle butikker er kun forpligtet til at modtage de særlige genpåfyldelige flasker uden pantmærke, hvis de selv sælger den type emballage.

Hvis du ikke får pant, kan det også være fordi, Miljøministeriet ind imellem tillader, at flasker udfases af pantsystemet, eller man stopper udbetalingen af pant for specifikke produkter. Det sker også, at importøren eller producenten ikke har tilmeldt emballagen til Dansk Retursystem. Så kan flaskeautomaten ikke genkende den, og butikken har ikke pligt til at udbetale pant.

Hvad gør jeg, hvis flaskeautomaten ikke virker?

Butikken skal stadig udbetale pant manuelt, hvis en flaskeautomat er ude af drift. Kontakt personalet i butikken.

Hvorfor forsvinder emballagen uden, at jeg får pant?

Nogle automater skubber selv flasken eller dåsen ud, hvis den ikke accepterer emballagen. Sker det ikke, har du ret til at få din flaske eller dåse tilbage, hvis det er fysisk muligt. Kontakt personalet i butikken.

Andre automater er indstillet til at beholde flasken og dåsen, selvom den ikke accepteres fx fordi emballagen er mast, ødelagt, ikke har et dansk pantmærke, eller stregkoden er forkert. Kontakt personalet i butikken eller skriv til Dansk Retursystem på info@danskretursystem.dk.

Det sker, at importøren eller producenten ikke har tilmeldt emballagen til Dansk Retursystem. Så kan flaskeautomaten ikke genkende den, og butikken har ikke pligt til at udbetale pant.

Hvad betyder det, at en dåse eller flaske er udfaset?

Ind imellem giver Miljøministeriet tilladelse til at stoppe brugen eller udbetalingen af pant på bestemte flasker eller dåser. Udfasning bliver altid varslet i meget god tid med skilte i butikken.

Når tidsfristen udløber, skal butikkerne ikke længere udbetale pant. Du kan stadig aflevere flasker og dåser, så de kan blive genanvendt.